جریمه گرانفروشی و راههای جلوگیری از آن

فهرست مطلب

🖋️ مقدمه

 

جریمه گرانفروشی و راههای جلوگیری از آن

گرانفروشی به معنای فروش کالایی یا ارائه خدماتی با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب است. این نرخ‌ها معمولاً توسط اصناف یا نهادهای دولتی تعیین می‌شود. طبق ماده ۲ قانون تعزیرات حکومتی، حتی صرف نظر از این که کالا یا خدمات واقعاً به قیمتی بالاتر فروش رفته باشد، اعلام یا برچسب زدن قیمت بالاتر از نرخ مصوب، خود به عنوان گرانفروشی محسوب می‌شود.

احتیاج نیست که حتما جنس یا خدماتی به نرخ بالا فروخته  بشود و به محض اعلام یا برچسب زدن قیمت اضافه گرانفروشی رخ میدهد (مطابق ماده ۲ قانون تعزیرات حکومتی)

بعضی از کالاها رو مرجع دولتی یا مرجع رسمی دولتی نرخش رو تعیین میکند و شخص فروشنده یا ارائه کننده خدمات اگر بیشتر از این مبلغ تعیین شده، اتیکت بزنه یا برچسب بزنه یا قیمت اعلام کند مرتکب جرم گرانفروشی شده که مرجع رسیدگی به این جرم سازمان تعزیرات حکومتی هست .

 

🔴 مجازات‌ و جریمه گرانفروشی

 

برای برخی از کالاها، نرخ مشخصی توسط مراجع قانونی تعیین می‌شود و اگر فروشنده یا ارائه دهنده خدمات قیمتی بالاتر از این نرخ اعلام کند، مرتکب جرم گرانفروشی شده است. سازمان تعزیرات حکومتی مرجع رسیدگی به این تخلف است.

 

👨‍💻 روش‌های اعلام و شکایت از گرانفروشی

 

۱-اولین راه سایت تعزیرات حکومتی برای ثبت شکایت هست که بعد از ثبت نام می توانید شکایت خودتون رو ثبت کنید .

۲-راه دوم مراجعه حضوری به اداره تعزیرات حکومتی محل ارتکاب جرم که گاها به صورت حضوری هم میشه ثبت تخلف کرد و با قید مشخصات اون واحد صنفی شکایت رو ثبت کرد .

۳-راه سوم برای گزارش تخلف، تماس با شماره ۱۳۵ هست که به راحتی میتونید شکایت خودتون رو ثبت کنید. 

 

📜 مصادیق گرانفروشی

 

به طور مثال فرض کنید کالایی در فروشگاه لوازم خانگی به قیمتی بیش از قیمت تعیین شده توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان به فروش بره و یا فکر کنید به مشاور املاک مراجعه کردید و مشاور املاک خدمات خودش رو بیش از نرخ مصوب اتحادیه ارائه داده و اتفاقا مطابق پرونده ای که چند وقت پیش در گروه حقوقی دادبان داتا داشتیم که مرتبط با گرانفروشی مشاور املاک بوده ، شخصی در مشاور املاک خود از فروشنده مبلغی اضافه دریافت نموده و فروشنده بعداز پرداخت مبلغ اعلامی از جانب مشاور املاک به اداره تعزیرات حکومتی مراجعه کرده و شکوائیه ای به عنوان اتهامی گرانفروشی مطرح کرده و اعلام داشته که مشاور املاک کمیسیون اضافی دریافت کرده و خواستار رسیدگی به اتهام مشاور املاک شده .

 

مثال عملی از یک پرونده:


در یک مورد، مشاور املاکی برای خدمات خود، مبلغی بیشتر از نرخ مصوب اتحادیه مربوطه دریافت کرده بود. پس از شکایت فروشنده به اداره تعزیرات حکومتی، اداره تعزیرات مشاور املاک را جهت بررسی متهم کرد. در بررسی انجام شده مشخص شد که مشاور املاک به جای ۶۷ میلیون تومان مبلغ قانونی، ۲۷۴ میلیون تومان از مشتری دریافت کرده است.

 

نتیجه بررسی و حکم دادگاه:


هیأت رسیدگی به تخلفات صنفی تعزیرات حکومتی، پس از تحقیقات و جلسات رسیدگی، تخلف مشاور املاک را محرز تشخیص داد و او را به بازپرداخت مبلغ اضافی به شاکی و همچنین پرداخت جریمه ۵۴۸ میلیون تومانی به نفع دولت محکوم کرد. این حکم ظرف ۱۰ روز از سوی متهم قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر سازمان تعزیرات حکومتی است.

این مثال نشان می‌دهد که چگونه رفتارهای نادرست در عرصه ارائه کالا و خدمات می‌تواند تحت نظارت قانون قرار گیرد و کسانی که قوانین را نقض می‌کنند، مورد پیگرد قانونی واقع شوند.

 

ناگفته نماند کلیه مراحل فوق به صورت پیش فرض می باشد و با توجه به اینکه نحوه دادرسی و طرح شکایت در تعزیرات حکومتی از پیچیدگی خاصی برخوردار بوده و نیاز به دانش فنی و حقوقی دارد ، بنابراین پیشنهاد می شود از وکیل تعزیرات که در این حوزه تخصص دارد مشاوره و راهنمایی بگیرید

 

تیم وکلای دادبان داتا در حوزه تعزیرات حکومتی متخصص ترین وکلا را در اختیار دارد برای ارتباط با دپارتمان تعزیرات حکومتی دادبان داتا با ما تماس بگیرید

آیا نیاز به وکیل یا مشاوره حقوقی دارید؟
کلیک کنید
به صورت هفتگی پیامک موضوع مورد علاقه ات رو دریافت کن
اشتراک گذاری
جستجو
درگاه خدمات

۱. برای مشاهده روند پرونده ، مراحل انجام کار یا هر نوع خدمات دیگر به « سامانه روند کار » مراجعه نمایید

۲. برای ورود به آکادمی آموزش مجازی به «آکادمی آموزش» مراجعه نمایید 

۳. در صورتی که جز وکلا ، کارشناسان حقوقی و کارمندان دادبان داتا می باشید به «سامانه پرسنل» مراجعه نمایید

ساعات کاری سامانه دادبان داتا همه روزه از ساعت ۸ الی ۱۸ به غیر روزهای تعطیل می باشد

دادبان داتا با راه اندازی سامانه روند کار کلیه مراحل و کارهای صورت گرفته را به طور شفاف در سامانه قرارداده بنابراین نیازی به تماس تلفنی یا پیامی با هیچ یک از پرسنل نمی باشد اما در صورت لزوم با ارسال تیکت پشتیبانی در سامانه روند کار در اسرع وقت با شما تماس خواهیم گرفت 

*درصورتی که کاربر دادبان داتا نمی باشید برای برقراری تماس اینجا را کلیک نمایید